Fietsen in Spanje: van Barcelona, via de desolate binnenlanden, naar Valencia

door

Wanneer je in het najaar een bestemming zoekt voor een fijne fietsreis kom je al snel uit bij een fietsvakantie in Spanje. De temperaturen zijn nog enigszins aangenaam en de hordes toeristen zijn vertrokken. Ik trok van Barcelona naar Valencia, via de binnenlanden van Spanje. De natuur is rauw en de route gevarieerd. Wil je weten wat je zoal kunt verwachten als je gaat fietsen in Spanje? Lees dan snel verder.

Facts & Figures fietsreis van Barcelona naar Valencia, via de binnenlanden

Afstand: 930 kilometer
Hoogtemeters: 12.000 meter
Duur: 14 dagen
Niveau: gemiddeld

Plannen van een fietsvakantie in Spanje

Wil je gaan fietsen in Spanje, dan begin je de voorbereidingen natuurlijk met het plannen van je route. Waar start de reis en waar ligt de finish? Wat dat betreft kun je in Spanje alle kanten op. Vanwege de bereikbaarheid en de ligging heb ik besloten om Barcelona als vertrekpunt te nemen. Uiteindelijk wilde ik ongeveer twee weken fietsen. Ga je via de kust, dan is Valencia maar 365 kilometer op de fiets. Dat kan gemakkelijk in drie dagen. Ik moest dus op zoek naar een omleiding. Die vond ik in de binnenlanden.

Van de kust, via de bergen, naar de sinaasappelbomen

Mijn route begint vanuit Barcelona langs de kust van de Balearische Zee, gaat door onherbergzame stukken en eindigt, via de Moscatel wijnstreek en sinaasappelboomgaarden, in Valencia. Het interessante vond ik dat het begin en einde van de reis redelijk gelijk is: vlak fietsend door wijngaarden en boomplantages. Daar waar het begin rustig is, is het middenstuk juist uitdagend met tientallen beklimmingen en grote stukken met weinig voorzieningen. Die combinatie maakt van het fietsen in Spanje een afwisselende reis.     

Stevige klimmetjes en ontspannen afdalingen

Zodra je na ongeveer 75 kilometer de kust achter je laat en de afslag naar Montblanc neemt, beginnen de heuvels op te doemen. Met een gemiddelde van ongeveer 860 hoogtemeters per dag weet je dat er aardig wat geklommen wordt. Kortom, de Hollandse knietjes krijgen goed de kost. De wegen zijn gelukkig goed onderhouden en aan de borden kun je zien dat automobilisten rekening moeten houden met fietsers. Daardoor zit je bij zowel de klim als de afdaling ontspannen op de fiets.

Neem kwaliteitskleding mee: AGU Fall/Winter collectie

Wanneer je in november gaat fietsen in Spanje kan het vriezen en kan het dooien. Een afdaling vanaf 1.800 meter hoogte bij regen kan echt, écht koud aanvoelen. Je hebt dus iets meer kleding nodig dan je gebruikelijke zomerse fietskloffie. Wanneer je je op alle temperaturen moet voorbereiden, kun je het beste kwaliteitskleding meenemen. Kleding van hoge kwaliteit ademt beter en isoleert uitstekend waardoor je minder laagjes nodig hebt. Minder laagjes is minder kleding en dus lichtere bepakking.

Voor mijn reis mocht ik de AGU F/W collectie meenemen. Een winddichte bibtight, een paar warme handschoenen en een wind- en waterdicht thermojack. In het begin dacht ik ze niet nodig te hebben, maar uiteindelijk hebben deze drie items mijn reis een stuk aangenamer gemaakt. Het thermojack in het bijzonder. Op een dag kon de temperatuur schommelen tussen de -3°C en 19°C graden. Het is daarom soms zoeken naar de juiste kledingcombinatie. Bergop moest het jackje soms open omdat het te warm werd, maar bij klimmetjes rond het vriespunt ademt de jas super goed, zonder oververhit te raken. Zeker bij een regenachtige en ijskoude afdaling merk je hoe fijn het is om goed materiaal te dragen. 

Weidse vergezichten over desolate binnenlanden

Wanneer je verder het land intrekt, merk je dat er steeds minder verkeer op de weg zit. Waarschijnlijk heeft het met de tijd van het jaar te maken, maar ik ben tijdens mijn reis slechts één andere bikepacker tegengekomen. Het gevoel soms alleen op de wereld te zijn maakte de reis wat mij betreft extra bijzonder. Zeker wanneer je na een beklimming in stilte van het uitzicht kunt genieten.

Door fietstunnels op de ‘Vias Verde’

Als je ongeveer 900 kilometer op de fiets aflegt in een onbekend land, dan wil je ook wel een beetje verrast worden. Sowieso stijg je naar hoogtes die we in Nederland niet hebben, daarnaast kom je op deze route nog meer moois tegen. Een deel van deze route maakt gebruik van de Vías Verdes: de oude spoorwegen in Europa die tot fietspaden zijn omgetoverd. Het deel dat je op deze reis aflegt, gaat door pikdonkere fietstunnels bij Aragón. Zorg dus dat je fietsverlichting goed werkt!

Verlate dorpjes en pittoreske stadjes

De binnenlanden van Spanje geven je een gehard gevoel. Her en der passeer je ruïnes die in het landschap zijn opgegaan. De wind heeft er vrij spel en je fietst door rotsachtige gebieden met in de weide omtrek geen dorp te bekennen. Als je eenmaal een dorpje passeert, is er in het najaar weinig te beleven. De meeste dorpen zien er ook verlaten uit en in sommige gevallen zijn er geen overnachtingsmogelijkheden. Het draagt zeker bij aan je avontuur, omdat je dit normaal niet snel in Europa zult treffen.

Tip: plan je reis of je accommodatie van dag tot dag.

De meest bijzondere locaties

Los van de dorpjes waar niets te bleven valt, kom je zo nu en dan ook op de meeste bijzondere locaties. Een knus stadje als Teruel bijvoorbeeld, of bergachtige pareltjes zoals Albarracín of Cantavieja. Het is opnieuw de afwisseling die het bijzonder maakt.

Fietsen in Spanje langs de helderblauwe wateren van de Júcar

De omgeving is natuurlijk niet alleen maar desolaat. Richting Cuenca, op de helft van de reis, fiets je aan de rand van het helderblauwe water van de rivier Júcar. De rivier wordt zelfs bij lage temperaturen druk bezocht door kajakkers.

Voor de eerste keer fietsen in Spanje?

Ben je nog nooit door Spanje gefietst? Dan is het dit een uitstekende eerste vuurproef. Tijdens het fietsen door Spanje beleef je het gevarieerde landschap, proef je van lokale producten en krijg je sportief gezien voldoende uitdaging. In de kleine dorpjes spreken ze ook nauwelijks Engels. Gegarandeerd avontuur!

AGUFietsvakantieReisverhalenSpanjeTheBike.nl

Delen op socials

Over de auteur van dit artikel