Racefiets ombouwen naar gravel bike

door

Het is misschien wel een van de snelst stijgende sporten als het gaat om populariteit, gravelbiken. De kans is dus groot dat je hier al over hebt gehoord of gelezen. Deze nieuwe tak van sport heeft ook een eigen soort fiets, net zoals dat het cyclocrossen, mountainbiken of wegwielrennen dat heeft. Een gravelfiets heeft veel overeenkomsten met een normale racefiets. Als je al in het bezit bent van een racefiets kan het kostbaar worden om voor het gravellen een extra fiets te kopen. Ook omdat de verschillen met je huidige racefiets minimaal zijn. Geen zorgen, in veel gevallen kun je jouw racefiets omtoveren tot gravelbike. Hoe je dat doet? Dat lees je in dit artikel.

Kijk naar de breedte van je voor- en achtervork

Om te beginnen kijken we naar de voor- en achtervork van jouw racefiets. Vaak zijn deze fietsen uitgerust met smalle bandjes van ongeveer 25mm. Hierdoor heb je weinig contact met het wegoppervlak waardoor je minder weerstand hebt. En met minder weerstand haal je gemakkelijker een hoge snelheid.

Gravelbikes hebben over het algemeen een bredere band dan een racefiets. Dit kan variëren van 30mm tot aan 48mm en soms nog extremer. Een bredere band zorgt voor meer grip en comfort op onverharde wegen. Deze brede banden moeten echter wel op je fiets passen. Daarvoor is de breedte van je voor- en achtervork essentieel. Een racefiets met een smalle vork zorgt ervoor dat bredere gravelbanden simpelweg niet passen. Kijk dus goed naar de breedte van je voor- en achtervork en wat voor maat banden hiertussen passen.

Bepaal welke gravelbanden je gaat plaatsen

Nu je weet of er gravelbanden op je racefiets passen is het tijd om te kijken naar wat voor banden je nodig hebt. Er is niet één soort gravelband en dat maakt de keuze er niet makkelijker op. Een band met weinig profiel zorgt voor minder rolweerstand maar hogere snelheid, een stukje modder kan snel roet in je ontspannen gravelrondje gooien. Met deze band zul je namelijk op onverharde stukken weinig grip hebben. En een band met grove noppen zorgt juist weer voor goede grip, maar de stukjes over het asfalt of hard gravel zullen zwaarder zijn. De ondergrond waar je op wilt rijden speelt een hele grote rol.

Racefietsband vs. Gravelband met veel profiel

Een gravelband heeft vergeleken een racefietsband een bijzonder profiel. Bij de gravelband is het midden vaak minder grof, of zelfs helemaal glad, maar aan de zijkanten juist wel grover. Dit zorgt ervoor dat je op rechte en harde stukken gebruik maakt van het gladde midden van de band, waardoor je weinig rolweerstand hebt. In de bochten kun je gebruik maken van het grovere profiel aan de zijkanten van de band waardoor je op onverharde wegen toch goede grip kan behouden. Op modderige of lossere ondergronden zal de band verder wegzakken waardoor de zijkanten van de band ook op de rechte stukken zorgen voor meer grip in de diepere ondergrond.

Dus wil je gewoon een simpel rondje op verhard gravel en asfalt? Kies dan een gravelband met een klein nopje. Mocht je gaan voor het echte werk en in een ritje willen variëren tussen bos, verhard gravel en modder? Dan kom je uit bij een grof profiel. Wil je iets waarmee je verschillende terreinen kan bevliegen? Dan is een band met een gemixt profiel perfect voor jou.

Bepaal de luchtdruk van je banden

De banden van een racefiets staan erom bekend dat ze altijd knetterhard zijn opgepompt, vaak zo rond de 8 bar. Tegenwoordig is dat overigens al een stuk minder. Een mountainbike zit daarentegen rond de 2 bar. De spanning van een gravelband kan alles hiertussen bevatten. Je moet de banden van je gravelbike niet zó hard oppompen dat je elke hobbel zal voelen. Daarnaast is de kans op lek rijden vele maten groter. Te zachte bandendruk zorgt er weer voor dat je tijdens hardere ondergronden amper kan sturen, gaat schommelen en het gevoel krijgt dat je band ieder moment van je velg kan lopen.

Ideale bandenspanning gravelbike

Bij het bepalen van de juiste luchtdruk in een gravelband is de ondergrond erg belangrijk. Met 3,5 tot 4 bar kun je prima over het asfalt en hardere, vlakke gravelpaden. Hierdoor blijft de rolweerstand minimaal en kun je heerlijk vlot peddelen. Zodra je in wat lossere ondergrond komt zul je problemen ervaren. De hogere druk zorgt voor minder grip en slechte bestuurbaarheid in zand of modder. Je kunt ervoor kiezen om de spanning flink te verlagen naar 2 bar. Op de zand- en modderstroken zul je hier perfect mee uit de voeten kunnen. Op hardere ondergronden zul je ervaren dat de controle van jouw fiets belabberd is.

Bandspanning gravelbike

Er is niet één maatstaf waarmee jij de bandenspanning van jouw gravelband kan bepalen. Bekijk de ondergrond waar jij op gaat fietsen, pak een druk van bijvoorbeeld 3 bar en gaat deze hierna finetunen naar jouw gevoel. Bandenspanning is namelijk ook iets persoonlijks. Kijk voor de zekerheid altijd naar de kenmerken aan de buitenkant van de band. Daarop staat de maximale en minimale luchtdruk weergegeven.

Maak gebruik van schijfremmen voor je gravelbike

Hoe meer controle op de fiets, hoe veiliger jouw ritje. Al helemaal wanneer het op remveiligheid aankomt. De ouderwetse velgremmen verdwijnen niet snel uit het straatbeeld, echter zijn de nieuwe fietsen bijna allemaal voorzien van schijfremmen. Deze zorgen ervoor dat je met minder kracht, harder kunt remmen. Dat niet alleen. Velgremmen zijn simpelweg twee blokjes die je velg klemmen waardoor je remt. Tijdens natte of modderige omstandigheden kan er vuil op je velg komen. Hierdoor zijn ze gladder en moeten de blokjes dus harder knijpen om de band tot stilstand te brengen. De schijven van jouw schijfremmen kunnen ook wel vies worden, maar dit systeem is zo gemaakt dat je sowieso minder kracht hoeft uit te oefenen om snel tot stilstand te komen. Dat maakt het vele malen veiliger.

Schijfremmen op de gravelbike

Naast het feit dat de dikke gravelbanden niet tussen de velgremmen passen, is het zo dat de remweg hiermee op onverharde en vieze wegen langer is. Het vuil van onverharde wegen speelt dus een grote rol. Schijfremmen zorgen ervoor dat je je hier niet druk over hoeft te maken. Zodra je knijpt, zal je remmen. Wat de omstandigheden ook zijn. Deze zijn dus essentieel voor jouw gravelbike en de verschillende ondergronden die je hiermee gaat trotseren.

Vervang SPD-SL pedalen voor SPD pedalen

Bij een echte racefiets, horen klikpedalen. Je kunt hierdoor de trappers gemakkelijker rond laten gaan, je hoeft namelijk niet alleen de duwen op de pedalen maar kunt ook trekken. Hierdoor kun je beide kanten op kracht leveren. Wielrenfietsen worden over het algemeen uitgerust met SPD-SL pedalen, die jij dus waarschijnlijk ook op je fiets hebt. Er zijn ook SPD-pedalen, zoals op een mountainbike. Deze pedalen zijn voor het gravellen niet essentieel, maar kunnen in bepaalde omstandigheden wel meehelpen. De plaatjes waarop je in klikt zijn kleiner. Dit zorgt ervoor dat je meer bewegingsruimte hebt als je vastzit voor een actievere houding. Dit is prettig als je bezig bent met het echte werk, zoals grovere ondergronden en zand. Mocht je toch moeten uitklikken is het voordeel dat je zo weer vastzit. Deze pedalen kun je namelijk vanaf 2 kanten inklikken, hierdoor kun je in lastige bochten gemakkelijk even een voetje aan de grond houden en deze daarna weer terugplaatsen.

Racefiets ombouwen naar gravelbike - SPD pedalen

Het enige nadeel is dat je hiervoor ook ander schoeisel nodig hebt. Het voordeel van deze schoenen is wel dat deze lekkerder lopen. Dat lopen doe je met een gravelbike veel vaker dan met een racefiets. Een graveltocht brengt je vaker op onontdekte paden, de kans is groot dat je soms moet afstappen.

Racefiets ombouwen naar gravelbike. Een uitstekend alternatief

Je racefiets ombouwen tot gravelbike is dus zeker mogelijk. Het valt of staat met de breedte van je voorvork. Je hoeft natuurlijk niet alle tips toe te passen om op onverharde wegen te fietsen. Je zou kunnen beginnen met het aanpassen van je banden om eerst te testen. Zo wissel je gemakkelijk terug naar jouw wegbanden als het je niet bevalt of van afwisseling houdt en kun je het verder uitbreiden als je dit vaker wil doen. Daarnaast zorgt deze mogelijkheid ervoor dat je de kosten minimaal houdt omdat je geen nieuw racemonster hoeft te kopen om je op de gravelwegen te begaan.

GravelbikenHow toTheBike.nlWielrennen

Delen op socials

Over de auteur van dit artikel

2 reacties. Reactie plaatsen

  • Ik overweeg om gravelbanden te steken op een racefiets. Hoeveel speling zou ik minstens morten voorzien tussen de band en de vork? Zou 2mm voldoende zijn?

    Beantwoorden
    • Hi Joris, goeie vraag! Als je band een steentje meepikt is 2 mm best wel weinig. Ik verwacht dat je vanaf 4 mm veiliger zit.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.