We hebben een zoektocht naar een alles kunnende fiets. Eentje waarop je elke dag door de stad fietst, graag een ommetje maakt door het bos en je fiets meeneemt op vakantie naar het buitenland. Dat doe je meestal niet op een mountainbike, racefiets of een stadsfiets. Helemaal niet als er ook nog kinderstoeltjes of een fietskar achter moet. De Tenways AGO X belooft een alleskunner te zijn. Wij testten deze opvallende e-bike uitgebreid in Nederland én op roadtrip door Zwitserland, Italië en Frankrijk, met routes over glad asfalt, gravelpaden en soms ronduit slechte wegen. Is dit dé e-bike voor jouw actieve levensstijl? Wij zochten het voor je uit.
Tenways AGO X – kenmerken in één oogopslag
- Type: Elektrische fiets met middenmotor
- Motor: Bafang M410 250W middenmotor
- Accu: 504Wh (uitneembaar, geïntegreerd in het frame)
- Versnellingen: Shimano Deore 10-speed
- Remmen: Hydraulische schijfremmen
- Actieradius: Tot ±100 km
- Gewicht: ca. 28 kg
- Banden: CST puncture-resistant
- Prijs: vanaf €2.699

Design & eerste indruk van de Tenways AGO X
De Tenways AGO X oogt als een fiets die je serieus moet nemen. De dikke buizen, stoere geometrie en cleane afwerking maken meteen duidelijk dat dit geen standaard stadsfiets is. Het design is strak, industrieel en minimalistisch, met een mooie integratie van de kabels en accu. De two-tone kleurstelling is wat ons betreft ook echt een eyecatcher.
De fiets voelt solide aan: alles zit goed vast, de motor bromt zelfverzekerd en de rijpositie is comfortabel sportief. Toch merk je bij de afwerking dat Tenways compromissen heeft moeten sluiten om onder de €3.000 te blijven. Zo voelde het display wat fragiel aan en helaas: bij ons ging hij in week één al stuk. Na wat contact met support en spelen met wat kabels, deed hij het toch weer wel en daarna weer niet. Het scherm is vervangen en daarna geen problemen meer gehad. Niet dramatisch, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
Eerste installatie: plug & play
Installeren? Geen stress. De AGO X wordt grotendeels rijklaar geleverd en is met een paar eenvoudige handelingen gebruiksklaar. Pedalen erop, stuur rechtzetten, wielen erin, banden oppompen en je bent klaar voor je eerste rit. Alles voelt intuïtief en goed doordacht. Binnen een uurtje zaten we al op de weg. Uiteraard kan je de Tenways AGO X ook kopen bij een fietsenmaker, zodat de fiets al helemaal gemonteerd voor je klaar staat. Handig als je geen zin hebt om wat aan je nieuwe fiets te sleutelen.


Tenways AGO X in de praktijk: van woon-werk tot graveltocht
Nederland: woon-werk met flair
We begonnen de test in Nederland, op vlakke routes met veel stoplichten, verkeersdrempels en wisselende ondergronden. Hier komt de AGO X prima tot zijn recht. De ondersteuning is soepel en natuurlijk, met een fijne verdeling van kracht. De middenmotor zorgt voor een goede gewichtsverdeling en stabiliteit, ook bij hogere snelheden.
De CST-banden zijn breed genoeg voor comfort, maar rollen nog steeds vlot op asfalt. Trappen gaat licht en met de 10-speed Deore groep schakel je snel tussen versnellingen. Al merkten we daar meteen een puntje op: de motorondersteuning valt kort weg tijdens het schakelen. Op vlak terrein geen probleem, maar het haalt wel wat vaart uit de rit. Mocht je de Tenways AGO X alleen in Nederland of op vlak terrein gebruiken, dan zijn de 10 versnellingen eigenlijk niet nodig. Maar wel nice to have als je hem af en toe ook meeneemt van de paden af of op vakantie.
Italië: gravel, hellingen en slechte wegen
In Italië werd het pas echt interessant. Smalle wegen, gaten in het asfalt, steile hellingen en gravelpaden door de Toscaanse heuvels. De AGO X hield zich verrassend goed staande. Hij is geen mountainbike, maar hij deinst niet terug voor een beetje avontuur. Wat extra handig is, is dat je de voorvering aan of uit kan zetten. Op vlakke wegen, zet je hem uit, maar op een gravelpad laat je de voorvering lekker meeveren.
Zelfs met een fietskar achterop – gevuld met spullen én twee kids – bleef de ondersteuning overtuigend. De motor is krachtig genoeg voor heuvelachtig terrein, al hadden we af en toe nét iets meer power gewild. Zeker met bagage en een klim van 10% merk je dat hij hard moet werken. De 10 versnellingen zijn dan wel een zegen: je kunt heel precies je trapkracht afstemmen. Maar zelf dan reed je soms in de lichtste versnelling, maar net naar boven. De bovenbeentjes moeten dan toch wel wat getraind zijn.
De grote uitneembare accu leverde telkens voldoende bereik. Ook na 50 kilometer rijden op heuvelachtig terrein hadden we nog iets over, afhankelijk van het ondersteuningsniveau. Bij stevig gebruik (max stand, veel klimmen) merk je wel dat de actieradius snel afneemt.

Comfort en rijeigenschappen
De zithouding is een fijne middenweg tussen rechtop en sportief. Je zit niet als op een racefiets, maar ook zeker niet als op een omafiets. Perfect voor wie afwisselend stadsverkeer én langere ritten wil doen. Het brede stuur geeft controle en de schijfremmen zorgen voor voldoende remkracht – ook als je met extra gewicht onderweg bent.
De Tenways AGO X is zwaar (28 kg), maar dat voel je eigenlijk alleen als je hem zonder ondersteuning moet duwen of de trap op moet. Of als je hem achterop het fietsenrek moet tillen. Tijdens het rijden zelf is het gewicht een voordeel: de fiets voelt stabiel, zelfs met bagage of op grindwegen.
Minpuntjes en verbeterpunten
- Display: helaas al snel kapot. Een gevoelige plek die beter kan. Of gewoon pech.
- Schakel-momenten: tijdens het schakelen valt de motor kort weg. Vooral bergop lastig.
- Gewicht: 28 kg is aan de zware kant voor sommige gebruikers.
- Instelmogelijkheden: meer opties qua rijprofielen, max snelheid of krachtregeling zouden fijn zijn voor gevorderde gebruikers.
- Afwerking: degelijk en op plekken echt mooi, maar niet premium.
Plus- en minpunten
Pluspunten
- Fijne allround e-bike: commuter én gravel-avonturier
- Krachtige middenmotor (voor vlak terrein en lichte hellingen)
- Goede versnellingen, vooral handig in heuvelachtig gebied
- Stoer en opvallend design
- Comfortabele zithouding
- Geschikt voor fietskar en bagage
- Snelle en eenvoudige installatie
Minpunten
- Ondersteuning valt weg bij schakelen
- Display kwetsbaar (bij ons snel defect)
- Gewicht: niet ideaal als je hem vaak moet tillen

Voor wie is de Tenways AGO X geschikt?
De Tenways AGO X is ideaal voor wie op zoek is naar een robuuste, betrouwbare e-bike voor gevarieerd gebruik. Denk aan de forens die elke dag door de stad fietst, maar in het weekend graag de natuur opzoekt. Of de vakantieganger die zijn fiets meeneemt naar Italië of Frankrijk en daar ook onverharde paden niet schuwt.
Ben je een sportieve fietser die vooral snelheid zoekt of graag technische trails rijdt? Dan is dit niet je fiets. Maar zoek je een e-bike met comfort, actieradius en veelzijdigheid, dan zit je hier goed.
Eindoordeel: solide allrounder met groeipotentieel
De Tenways AGO X is een fijne e-bike met serieuze outdoor-ambities. Hij is krachtig genoeg voor dagelijks gebruik, comfortabel genoeg voor langere ritten en avontuurlijk genoeg voor gravelstroken en slechte vakantiewegen.
Er zijn verbeterpunten – vooral op vlak van schakelen, display en instellingen – maar daar staat een betrouwbare rijervaring tegenover. Geen bike voor extreme trails, maar wel een stevige allrounder die met gemak je dagelijkse én vakantieritjes aankan.